Een veranderaanpak wordt vaak opgedeeld in fasen. Deze fasering is een handig haakje voor je verandercommunicatieaanpak en helpt je bepalen wanneer je welke tools, momenten en middelen inzet.
Door je bewust te zijn van de fase waarin je je bevindt bevorder je tevens een prettige afstemming, effectieve acties en het tijdig bijstellen van de aanpak.
Hierbij kun je als projectteam verschillende soorten faseringen kiezen. Welke het beste past hangt af van wat werkt in jouw organisatie en wat past bij de verandering.
Ter inspiratie hieronder enkele voorbeelden van faseringen die je wellicht kunnen helpen.
Fasering o.b.v. de soorten gesprekken benodigd voor verandering
- Overeenstemming verkrijgen (Alignment)
- Tot handelen komen (Actie)
- Evalueren en bijsturen (Aanpassen)
Functionele fasering die projecten
en programma’s vaak volgen
en programma’s vaak volgen
- Ontwerpen: design van de verandering
- Toetsen: of/hoe de verandering kan werken
- Implementeren: verandering realiseren
- Evalueren: of de verandering is gerealiseerd
Communicatieve fasering
- Vormen/verversen
- Vertellen
- Vertalen
- Verwezenlijken
- Volgen