Tijdens een verandering is het belangrijk om ook de effectiviteit van jouw inspanningen te meten. Wat gaat goed en wat kan beter? Bepaal vooraf waarom, wat, wanneer, hoe en wie gaat meten.
Vaak ligt de beste feedback gewoon op straat. Houd dus tijdens het proces je oren en ogen open en vraag collega’s eens naar hun ongezouten mening.
Meten is weten!
Waarom ga je meten?
Wat is het doel van het onderzoek? Waarom ga je meten? Wat ga je met de resultaten doen?
- Rapporteren
- Bijstellen
- Evalueren
Wat ga je meten?
- Input, output en outcome van communicatie:
- Bepalen welke communicatieacties nodig zijn (input ophalen voor ontwikkeling)
- Meten van kwaliteit / kwantiteit (output ophalen t.b.v. doorontwikkeling)
- Wat is de bijdrage van communicatie geweest (outcome / resultaat meten)
- De voortgang van de verandering zelf
- Geïntegreerd: zowel de verandering als het effect van communicatie
Wanneer ga je meten?
- Vooraf (nulmeting)
- Gaandeweg (bijstellen): eenmalig, maandelijks, na iedere interventie,...
- Achteraf (evalueren)
Hoe ga je meten?
- Één op één gesprekken / interviews
- Één op één peilmoment bij de koffieautomaat
NB: Bij welke bestaande (marketing of communicatie) meetinstrumenten kun je mogelijk aanhaken?
Wie gaat meten?
Bepaal vooraf wie verantwoordelijk is voor het meten van de inspanningen en het uitzetten van de acties die uit de resultaten voortvloeien.